.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
گزيده سرمقاله‌ روزنامه‌هاي امروز


جام جم

«حاكميت برنامه به جاي سليقه» عنوان سرمقاله روزنامه جام جم به قلم دكتر علي دارابي است كه در آن مي‌خوانيد:
با ابلاغ سياست‌هاي كلي نظام اداري از سوي رهبري انتظار مي‌رود فصل نويني در عرصه نظام مديريت و اجرايي كشور به وجود آيد. روح كلي حاكم بر محورهاي 26 گانه اين سياست‌ها را بايد «حاكميت برنامه به‌جاي سليقه» برشمرد. بايد بپذيريم كه عرصه قوه مجريه آمد و شد جريانات سياسي، تبادل گرايش‌ها و سليقه‌هاي مختلف است. اين مسأله في نفسه چون مبتني بر رأي مردم و انتخابات است، اشكالي ندارد.
اما ايراد اصلي از آنجا ناشي مي‌شود كه با فراز و فرود جريانات سياسي در اداره كشور و قدرت گرفتن آنها شاهد حاكميت سليقه‌هايي در اداره كشور هستيم كه در برخي عرصه‌ها از خرد جمعي و عقلانيت كمتر نشانه‌اي دارد. با ورود به دهه چهارم، بازنشستگي نسل اول و دوم انقلاب و برخوردار بودن از سند چشم‌انداز كه تابلوي راهنماي كشور در همه حوزه‌هاست، ديگر نمي‌توان شاهد آزمون و خطا در اداره كشور و حاكميت سليقه‌ها و در برخي موارد به حاشيه راندن برنامه بود. فضاي كشور بايد به گونه‌اي باشد كه هيچ مسوولي به خود اجازه ندهد خارج از مقررات، ضوابط، قانون، دستورالعمل‌ها و سياست‌هاي مصوب نظام بخواهد عمل كند.


كيهان

«بحران توانايي» عنوان يادداشت روز روزنامه كيهان به قلم مهدي محمدي است كه در آن مي‌خوانيد:
مهمترين بحران آمريكا در مقابل ايران اكنون «بحران توانايي» است و متقابلاً مهم ترين نقطه قوت جمهوري اسلامي آن است كه دائماً گزينه‌هاي تواناكننده جديدي به سبد خود اضافه مي كند.
4ماه پيش، در ژانويه 2010، رابرت گيتس وزير دفاع محتاط آمريكا نامه اي به تيم امنيت ملي اوباما نوشت كه مهم ترين مضمون آن بحث درباره توانايي‌هاي آمريكا براي مهار ايران بود. مضمون اصلي نامه گيتس در ميان انبوه بحث و جدل‌ها درباره آن گم شد اما بازيابي آن سخت نيست. كساني كه ادبيات رابرت گيتس در ماه‌هاي گذشته را تعقيب كرده باشند مي دانند كه او يكي از عالي رتبه ترين مقام‌هاي آمريكايي است كه همواره با حمله نظامي به ايران مخالف بوده است. اين استدلال معروف كه حمله نظامي به ايران، در بهترين حالت، فقط برنامه هسته اي آن را چندسالي عقب مي اندازد بي آنكه تاثير درازمدت پايداري روي آن بگذارد اساساً متعلق به گيتس است.


مردم سالاري

«نگرش‌هاي عمومي و دقت در برنامه ريزي» عنوان سرمقاله روزنامه مردم سالاري به قلم محسن دقت دوست است كه در آن مي‌خوانيد:
زماني که انتخاب آفريقاي جنوبي براي ميزباني جام جهاني فوتبال اعلام شد، پايکوبي و دست افشاني "نلسون ماندلا" صحنه‌هاي شگفتي خلق کرد. پيرمرد سيه چرده و استخوان خردکرده، همچون جواناني که به خواسته و روياهاي خود دست يافته اند به هوا برخاست و غرق شادماني شد. چند سال بعد که همانجا تصميم به ميزباني برزيل براي جام جهاني بعدي گرفتند، رئيس جمهور "داسيلوا" نتوانست بر احساس و هيجان خويش غلبه کند و فارغ از ديدگان ناظر ميليون‌ها بيننده از سراسر جهان، گريه کرد.


رسالت

«اهميت سفر آفريقايي احمدي نژاد» عنوان سرمقاله روزنامه رسالت به قلم صالح اسکندري است كه در ان مي‌خوانيد:
سفر اخير رئيس جمهور به دو کشور آفريقايي زيمبابوه و اوگاندا بازتاب گسترده اي در سطح رسانه‌هاي منطقه آفريقا، اروپا و آمريکا داشته است. اين سفر استقبال رسانه‌هاي آفريقايي و نگراني رسانه‌هاي غربي را در پي داشته است. صداي آمريکا در خبري در همين زمينه گفت: “رئيس جمهوري اسلامي ايران براي گفتگو درباره مسائلي از جمله برنامه اتمي کشور خود، به کشور آفريقايي اوگاندا رفته است.”
سفر اخير رئيس جمهور به دو کشور آفريقايي زيمبابوه و اوگاندا بازتاب گسترده اي در سطح رسانه‌هاي منطقه آفريقا، اروپا و آمريکا داشته است. اين سفر استقبال رسانه‌هاي آفريقايي و نگراني رسانه‌هاي غربي را در پي داشته است. صداي آمريکا در خبري در همين زمينه گفت: “رئيس جمهوري اسلامي ايران براي گفتگو درباره مسائلي از جمله برنامه اتمي کشور خود، به کشور آفريقايي اوگاندا رفته است.”


تهران امروز

«به ريشه‌هاي پيوندمان تيشه نزنيم» عنوان سرمقاله روزنامه تهران امروز به قلم بهمن سعادت است كه در آن مي‌خوانيد:
انتشار تحليل فقهي-اجتماعي رهبر معظم انقلاب پيرامون موضوع تقليد لهجه برخي قوميت‌ها با هدف تمسخر و تحقير اقشاري از جامعه،که در درس خارج فقه معظم له ايراد شده است نگاه ما به سوي يکي از پديده‌هايي زشتي که متاسفانه در رفتار روزمره برخي از افراد جامعه ما وجود دارد و تقريبا همه وجود آن را حس مي کنند باز مي گرداند، رفتاري که به رغم مختصات ظاهرا معمولي و خرد خود، آثار بسيار زيان باري بر پيوند‌ها و پيوستگي‌هاي اجتماعي مي گذارد.
در پيرامون ريشه‌هاي چنين رفتاري، بي ترديد ريشه موضوع را مي توان در تعصب‌هاي اجتماعي رايج در اجتماعات انساني دانست؛ تعصبي که در شکل عادي خود موضوعي لازم و حتي مفيد براي تقويت هويت‌هاي جمعي است، ولي منطق تعصب به گونه اي است که به راحتي به دامن افراط مي‌غلتد ،تعصب‌ها در اين حالت به اين جهت گيري مي رسد که ...


جمهوري اسلامي

«نفت و گاز نيازمند همت مضاعف» عنوان سرمقاله روزنامه جمهوري اسلامي است كه در آن مي‌خوانيد:
اين روزها شهر تهران ميزبان پانزدهمين نمايشگاه نفت، گاز و پتروشيمى ايران است كه به گفته مسئولان آن با حضور 1350 شركت داخلى و خارجى برگزار مى‏شود. اين نمايشگاه بين‏المللى كه معمولاً در دومين ماه سال شمسى برپا مى‏شود، توانسته طى سالهاى گذشته جايگاه نسبتاً مطلوب و قابل اعتنائى در ميان كشورها و فعالان حوزه انرژى دست و پا كند و به موقعيت ارزشمندى براى مذاكرات، بازاريابى و نهايتاً تفاهمات و همكاريهاى آتى تبديل شود.

آنچه برپايى نمايشگاه نفت و گاز ايران را در سال جارى و البته براى سالهاى آتى نيز از اهميت و حساسيت بيش از پيش برخوردار مى‏كند، تحولات و تغييرات برنامه‏ريزى شده‏ايست كه در حوزه انرژى از سوى كشورهاى توليد كننده و بيشتر از آن از سوى مصرف كنندگان عمده محصولات مربوط به خانواده انرژى درحال وقوع است.


ابتكار

«چگونه ممکن است تهران خلوت شود؟» عنوان سرمقاله‌ِ روزنامه ابتكار است كه در آن مي‌خوانيد:
تصور کنيد 5 ميليون نفر از ساکنان تهران از شهر خارج شوند، چه اتفاقي مي‌افتد؟ چه تصويري از پايتخت در ذهن ايجاد مي‌شود؟ کوچه‌هاي خلوت، خانه‌هاي خالي از سکنه، ترافيک روان و... راستي تا به حال فکر کرده‌ايد که دولت با اين همه خانه‌خالي چه مي‌کند؟
روزگاري براي مبارزه با افزايش قارچ‌وار جمعيت تهران پيشنهاد تغيير پايتخت مطرح مي‌شد، اما در چند وقت اخير رئيس جمهور يک راست سر اصل مطلب رفت و گفت «5 ميليون نفر بايد از تهران خارج شوند» همين اظهار نظر تمام دستگاه‌هاي دولتي را هم به تکاپو انداخت.


آرمان

«تحليل رياضي جامعه» عنوان سرمقاله روزنامه آرمان به قلم محمدياوري است كه در آن مي‌خوانيد:
هميشه درک ‌«‌کميت» آسان‌تر از ‌«‌کيفيت» بوده و تقريباً اختلافي هم در آن نيست، مثلا احتساب چند عدد سيب خيلي آسانتر از قضاوت راجع به مزه آنها است، اگرنظر ده نفر را راجع به عدد چند سيب بپرسيم همه يک رقم را خواهند گفت. ولي اگر نظر آنها را راجع به مزه يا کيفيت رنگ همان سيب‌ها سوال کنيم شاهد نظرات متفاوت خواهيم بود. سهولت و يقيني بودن‌ «کميت‌» آنچنان است که برخي
دانشمندان و حتي فلاسفه تلاش کرده اند مسايل فلسفي و حتي اخلاقي را از راه رياضي مورد تحليل قرار دهند و نتايج دقيق وغير قابل خدشه به‌دست آورند.کوشش دانشمندان و فيلسوفاني چون ‌«‌فيثاغورث‌» و ‌«‌رنه دکارت‌» در اين زمينه شاهد خوبي بر اين مدعا است.



آفرينش

«ايران امارات و جزاير سه گانه» عنوان سرمقاله روزنامه آفرينش به قلم علي رمضاني
است كه در آن مي‌خوانيد:
"ايران جزاير سه گانه تنب بزرگ ،تنب کوچک و ابوموسي را اشغال کرده است همان گونه که اسرائيل سرزمين‌هاي عربي را اشغال کرده است " سخنان فوق را شيخ عبدا... بن زايد وزير خارجه دولت امارات متحده عربي در شوراي ملي امارات طرح کرد سخناني که جدا از بکار بردن واژه " اشغال " براي جزاير سه گانه ايراني ،ايران نيز با"اسرائيل" مقايسه شده است.
در واقع اين رويکرد سياست خارجي امارات درباره جزاير سه گانه آغاز راهبرد ديگري از سوي ابوظبي در قبال ايران است راهبردي که در کنار بيانيه بيست و دوم سران عرب در سرت ليبي در مورد جزاير سه گانه ايراني و درخواست‌هايي همچون عقب نشين ايران از اين جزاير ، ارجاع به دادگاه‌هاي بين المللي و... توسط رهبران عرب بيش از هر زمان ديگري بر اهميت موضوع افزوده است.


گسترش

«چشم‌انداز مسکن با صنعتي‌سازي» عنوان سرمقاله روزنامه گسترش است كه در آن مي خوانيد:
بازار مسکن کشور در ماه‌هاي اخير شاهد تحولات نسبتا زيادي، خواه در زمينه‌هاي کارکردي و خواه در زمينه سياستگذاري‌هاي دولت بوده است.
در ماه‌هاي اخير روند تحولات بازار نشان از ثبات نسبي قيمت در بازار دارد. در کنار اين ويژگي، مي‌توان رکود در بخش توليد را نيز به‌عنوان يکي ديگر از خصايل بازار برشمرد.
صرف‌نظر از دلايل بروز اين رکود، که بخشي از آن مربوط به وضعيت اقتصاد کلان کشور و بخش ديگر دلايل درون‌بخشي دارد، دولت و وزارت مسکن در پي رونق‌بخشي به بخش توليد مسکن بوده و با پيگيري مجدانه طرح مسکن مهر و انجام اصلاحات اساسي در سازوکار اجرايي و همچنين فراهم‌سازي امکانات مختلف مالي و فني سعي کرده است که ضمن حفظ ثبات قيمتي در بازار، حجم توليد مسکن را افزايش داده و موجب رونق در بخش توليد مسکن شود.


دنياي اقتصاد

«دوري از هيجان؛ شرط ثبات بورس» عنوان سرمقاله روزنامه دنياي اقتصاد به قلم عليرضا كديور است كه در آن مي‌خوانيد:
بررسي روند معاملات سهام در فروردين‌ماه 89 نشان مي‌دهد، بورس تهران طي اين ماه يكي از طلايي‌ترين روزهاي خود را سپري كرده است.
ثبت ميانگين بازدهي 2/13 درصدي در سال جاري در مقايسه با 8/5 درصد بازدهي در فروردين 88 و رشد 7 برابري ارزش معاملات از 155 به 1068 ميليارد تومان، جملگي حكايت از تغيير محسوس فضاي حاكم بر بازار سهام در سال جاري نسبت به پارسال دارد. اما علاوه بر روند صعودي شاخص و ارزش معاملات، نگاهي به تركيب خريداران و فروشندگان سهام نيز مي‌تواند تا حد زيادي تشريح‌كننده دلايل هيجان حاكم بر بورس باشد.


جهان صنعت

«پازل هنوز کامل نشده‌» عنوان سرمقاله روزنامه جهان صنعت است كه در آن مي‌خوانيد:
اخيرا وزارت بازرگاني که متولي تنظيم بازار هم محسوب مي‌شود، دست روي خورد و خوراک مردم گذاشته و با تصميمات عجيب و غريبي که مي‌گيرد داغ دل مردم را تازه‌تر مي‌کند.بعد از پيشنهاد غيراصولي حذف يکباره يارانه نان که سروصداي زيادي به پا کرد حالا نوبت افزايش نرخ شير يارانه‌اي شده تا پازل تصميمات غلط اين وزارتخانه کامل شود.
از اول ارديبهشت‌ماه قيمت شير يارانه‌اي که شهروندان براي خريدش حتي بيش از يک‌ساعت هم در صف مي‌ايستادند 40 درصد گران شد، آن هم به اين بهانه که ميزان توزيع شير يارانه‌اي از دو ميليون تن به دو ميليون و 500 هزار تن برسد. استدلال دور از ذهني که با افزايش 25 درصدي عرضه، قيمت 40 درصد افزايش مي‌يابد؛ لطفي که بيشتر به نفع توليدکننده است و نه مصرف‌کننده.


پول

«آري اما از کجا؟» عنوان سرمقاله روزنامه پول به قلم مهرداد خدير است كه در آن مي‌خوانيد:
وزير کار و امور اجتماعي که پيش از اين از واگذاري«کارت ويژه اعتباري خريد» به کارمندان دو وزارتخانه«آموزش و پرورش» و «بهداشت و درمان» از دوازدهم ارديبهشت‌ماه خبر داده بود، ديروز در گفت‌وگو با خبرگزاري مهر اين دايره را گسترش داده و اعلام کردند: «به تمام مردم ايران کارت ويژه اعتباري اعطا خواهد شد.» به گفته آقاي شيخ‌الاسلامي، اعتبار هر يک از اين کارت‌ها 5/1ميليون تومان خواهد بود.

هرچند اين خبر مسرت‌بخش است و از تخصيص هر امکان رفاهي براي هم‌ميهنان بايد استقبال کرد اما ناخواسته اين پرسش هم به ذهن متبادر مي‌شود که اعتبار آن از کجا تامين خواهد شد و به زبان ساده پولش را از کجا مي‌آورند؟ به اين بهانه مي‌توان به سه خاطره در سه دوره و سه دهه متفاوت در عصر جمهوري اسلامي نقب زد: در دهه 60 هنگامي که نمايندگان مجلس و مديران اجرايي وعده‌هايي مي‌دادند که منابع مالي آن پيش‌بيني نشده بود، مسعود روغني‌زنجاني رييس و بعدها وزير برنامه و بودجه ماموريت يافت که ابتدا محل تامين اعتبار را مشخص کند و گفته مي‌شود حتي در حضور امام(ره) نيز اين نکته را مطرح کرد که بسياري از اين وعده‌ها از اين‌رو قابليت اجرا ندارند که معلوم نيست پول آن از کجا بايد تامين شود و امام نيز بر اين رويکرد صحه گذاشتند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.074 seconds.